Saiz Kasut Lelaki Dan Perempuan (Cara Ukur)

saiz kasut

Dalam artikel ini, saya akan kongsikan cara untuk ukur saiz kasut untuk lelaki dan perempuan dan rujukan saiz Malaysia, US, UK & EU.

Cara Ukur Saiz Kasut

Biasanya pilihan kasut yang dijual secara online memang lebih baik daripada kedai terdekat yang anda kunjungi. Jadi anda lebih suka membeli-belah dalam talian untuk mendapatkan kasut yang unik dan lain daripada yang lain. Supaya anda tidak tersalah saiz ketika membeli kasut secara online, anda boleh ikut cara berikut.

1. Ukur Kaki Waktu Petang

Nampaknya pada masa-masa tertentu saiz kaki boleh berubah-ubah tau. Walau bagaimanapun, masa terbaik untuk mengukur kaki anda adalah pada sebelah petang. Sebabnya, pada sebelah petang kaki mencapai saiz yang paling renggang dan sesuai. Supaya saiz kaki pada sebelah petang dianggap saiz kaki yang paling sesuai untuk menentukan saiz kasut.

2. Lukis Kaki Pada Kertas

Untuk mengetahui ukuran panjang kaki anda, anda boleh melukis tapak kaki anda di atas kertas kosong. Letakkan kaki anda di atas kertas dan kemudian lukis tapak kaki anda mengikut bentuk asalnya menggunakan pensel atau pen.

Semasa melukis tapak kaki, cuba berada di atas permukaan rata dalam keadaan mencangkung atau duduk. Selepas tapak kaki diukur, anda boleh meneruskan proses mengukur panjang.

3. Gunakan Pembaris

Setelah tapak kaki anda selesai, kini anda boleh mengukur panjangnya menggunakan pita pengukur atau pembaris. Caranya ialah dengan hanya menarik pita pengukur atau pembaris terus dari bahagian atas dan bahagian bawah kaki serta tumit.

4. Lihat Saiz Standard Antarabangsa

Jenama kasut antarabangsa biasanya mempunyai saiz kasut yang tidak dikenali. Contohnya, UK 5 atau sesuatu yang lain. Untuk itu, anda boleh menyemak saiz standard antarabangsa dan kemudian hanya menyesuaikannya dengan saiz kaki anda dalam unit cm. Dibawah ini adalah panduan untuk menentukan saiz kasut lelaki dan perempuan.

saiz kasut lelaki dan perempuan

Kesimpulannya, begitulah cara ukur saiz kasut apabila kita membeli kasut secara dalam talian. Harapnya selepas ini, anda semua tidak lagi tersalah saiz kasut ketika membeli kasut online. Sekian terima kasih.
Terbaru Lebih lama