11 Maksud Mimpi Gigi Tercabut Atau Patah

Mimpi adalah sesuatu yang pasti dialami dan dilalui oleh seseorang. Sememangnya maksud mimpi itu sendiri mempunyai maksud dalam psikologi, tetapi sesetengah orang percaya bahawa mimpi adalah petanda kehidupan seseorang.

Ini kerana mimpi boleh mempunyai banyak maksud, sama ada ia positif atau negatif. Salah satunya ialah tafsiran mimpi tentang gigi tercabut atau patah.

Maksud Mimpi Gigi Tercabut

mimpi gigi tercabut

Sebenarnya terdapat banyak maksud mimpi gigi tercabut ini. Erti gigi patah dalam mimpi mempunyai makna yang berbeza, dan mungkin merupakan petanda baik atau buruk dalam hidup kita.

Berikut adalah penjelasan yang telah dikaji dari beberapa sumber mengenai maksud gigi tercabut dalam mimpi.

1. Mimpi Gigi Atas Tercabut

Jika anda bermimpi gigi atas anda cabut, itu petanda bencana atau malapetaka akan menimpa keluarga anda.

Biasanya dalam konteks ini ia merujuk kepada ahli keluarga yang lebih tua.

2. Mimpi Gigi Bawah Tercabut

mimpi gigi bawah tercabut

Pada pandangan Islam, mimpi ini adalah petanda bahawa anda akan mengalami kesulitan dalam hidup.

Mimpi itu berkaitan dengan pekerjaan, menderita penyakit, atau anda akan ditinggalkan oleh orang yang terdekat dengan anda untuk selamanya.

3. Mimpi Gigi Patah Dikaitkan Dengan Kematian Keluarga

Terdapat pelbagai kepercayaan yang mengatakan bahawa mimpi gigi tercabut sering dikaitkan dengan kematian ahli keluarga.

Selain itu, mimpi kehilangan gigi boleh ditafsirkan sebagai perasaan seseorang apabila mereka sedih dengan kehilangan seseorang atau sesuatu yang mereka sayangi.

4. Mimpi Gigi Taring Tercabut

Mimpi kehilangan gigi dipercayai petanda seseorang yang mengalami masalah kewangan. Tanpa disedari, mimpi itu mungkin mencerminkan keadaan semasa anda.

Mimpi gigi taring patah atau tercabut menandakan perniagaan atau kerja anda tidak bagus dan boleh menyebabkan anda muflis.

5. Mimpi Gigi Patah Menurut Islam

Islam percaya bahawa mimpi datang dari dua perkara iaitu dari bisikan syaitan dan dari Allah SWT sebagai petunjuk.

Menurut buku kompilasi tafsir mimpi Mu'jam Tafsir al-Ahlam, Abdul Ghani al-Nabulsi mengatakan, "Gigi dalam mimpi menunjukkan 'akhir atau batas kematian' dan umur yang ditetapkan untuknya. Adapun semua gigi ( dimiliki oleh manusia) menunjukkan keluarga, kerabat, hamba, dan anak perempuan."

6. Mimpi Gigi Patah Ada Kaitan Dengan Kesihatan

Mimpi kehilangan gigi juga dipercayai mempunyai maksud yang berkaitan dengan kesihatan. Lebih-lebih lagi mengenai kesihatan ahli keluarga seseorang.

Bermimpi gigi yang patah di bahagian atas boleh menjadi petanda bahawa keluarga anda akan sakit dalam masa terdekat.

7. Mimpi Gigi Tercabut Dengan Kerap

Jika anda sering bermimpi gigi anda tercabut atau patah, ini boleh menjadi petanda buruk. Mimpi itu menerangkan bahawa anda mengalami tekanan yang luar biasa.

Jadi anda akan berasa terlalu risau. Anxiety Disorder boleh membuat anda berasa bimbang dan tidak selamat untuk masa yang lama.


8. Mimpi Gigi Atas Patah Petanda Baik Untuk Kewangan

Tidak seperti sebelum ini, gigi bahagian atas yang tercabut dan berdarah sebenarnya adalah petanda perkara baik akan datang. Lebih-lebih lagi dari segi rezeki.

Mimpi ini dipercayai dalam masa terdekat ibu bapa anda mungkin mendapat rezeki yang tidak dijangka dan anda juga akan merasai manfaatnya.

9. Mimpi Gigi Geraham Bawah Tercabut

Jika anda bermimpi kehilangan gigi geraham bawah, ia boleh ditafsirkan sebagai petanda buruk.

Walau bagaimanapun, maksudnya akan berbeza bergantung pada tempat kehilangan gigi.

Jika anda kehilangan gigi geraham kiri, anda akan ditinggalkan oleh seorang kakak. Manakala di sebelah kanan, anda akan ditinggalkan oleh seorang abang.

10. Mimpi Gigi Tercabut Dikaitkan Dengan Rasa Cemburu

Mimpi kehilangan gigi sering ditafsirkan sebagai cemburu pasangan, rakan, atau rakan sekerja. Perasaan cemburu ini kemudian membuatkan anda berfikir yang bukan-bukan dan memberi kesan buruk kepada kesihatan mental.

Namun begitu, anda mesti masih boleh mengawalnya agar tidak mengundang kesan negatif dalam hidup anda.

11. Mimpi Gigi Tercabut Semua

Mimpi semua gigi tercabut atau patah boleh dikatakan sebagai petanda buruk. Sebabnya, mimpi ini boleh menjadi simbol bahawa anda akan kehilangan orang yang anda sayangi.

Selain itu, tafsiran lain mengatakan, bermimpi kehilangan gigi pada kesemuanya juga boleh bermaksud anda akan kehilangan harta benda berharga yang akan mengubah hidup anda.


Jadi, itulah antara maksud mimpi gigi tercabut, tetapi perlu diingat bahawa ini hanyalah perkongsian dan bukan kepercayaan 100%. Terima kasih.
Terbaru Lebih lama